Wednesday, December 14, 2011

Richard Marx - Hazard

Honestly, I just found this song today. And now the misery haunt me.Now, this is what we called hazardous.


Monday, December 12, 2011

Live and Hope

One thing I love about my new job is, it connect me with real people. People who work because they desperately needs to LIVE. They don't work for having the money to spend shopping leisurely, they don't work for going on holiday but only because they want to keep on living and breath. I've met people, a lot of people who proved me how this country failed to function properly.

I looked at those people who came to me with hope in their eyes hoping tomorrow will be better than today. And I've met people who came to me with heavy frustration, hopeless that tomorrow, sun will never shine again. Fade as the black clouds hide their sun.  And I looked again at those people, and said to myself, "These are my countrymen...these are my people and there's not much I can do for them."

Thank you God for showing me the real people.

Tuesday, December 6, 2011

Akan bertugas

Fuh! Akhirny, 10haribulan ni akan mula bertugas dekat pejabat penghulu untuk 4hari (mungkin). Lepas tu akan bermula lah kerja mengadap skrin komputer lebih 8jam sehari. Haaa ambil kau! dulu merungut sangat tak ada kerja. Tapi aku terima dengan terbuka sebab at least aku tak jadi minah saja yang makan gaji buta.

Semalam ada taklimat tentang projek bantuan rakyat ni tapi last2 minitu boleh pula pihak SUK batalkan kawasan pejabat bertugas pegawai2 penaksiran. Seperti yang diduga tangan kotor politik mesti masuk campur punya.Haihhh di mana keikhlasan wakil-wakil rakyat ni? Niat dah baik, insyaAllah dah dapat pahala tapi perlukah dikotorkan sampai macam ni?

**********************************************************


Takabur.

Takabur ni rupa-rupanya datang dalam bentuk yang sangat halus ditiup-tiup syaitan dalam jiwa manusia. Sangat halus sampaikan bila kita ingat kita buat benda baik rupanya niat atau perasaan takabur tu dah berakar umbi dalam jiwa. Susah nak diterangkan sebab aku pun bukan pakar.

Tapi sekadar contoh, ada rakan FB kita yang tulis status seperti

"Azan maghrib dah dekat, kepada yang tak puasa (sempena 9/10 Muharram) lekas-lekaslah wudhu' untuk solat. Kepada yang puasa jom kita makan dulu."

Bagi sesetengah orang mungkin akan anggap benda ni biasa. Tapi bagi sesetengah orang lain pula mungkin akan cakap yang menulis status ni seolah-olah nak bagitahu satu dunia dia berpuasa. Aku sendiri kadang-kadang rasa macam ni biasalah manusia. Ada orang lain pula cakap perkara macam ni takabur ibadah, membangga-banggakan ibadah yang dia buat dan orang lain tak buat.

Bila difikir-fikir betul juga, kita manusia biasa yang serba-serbi khilaf ni, rasa bangga bila dapat buat sesuatu yang orang lain tak dapat/ mampu buat. Jadi, tak mustahillah kita mungkin akan rasa bangga terhadap ibadah kita. Seolah-olah mahu orang lain cakap, "wah... bagus dia ni selalu puasa sunat/ solat tahajud/ solat sunat lain-lain." Tapi ini semua cuma teori aku sendiri ye harap maklum tentang apa yang aku tulis. Ini cuma pendapat yang boleh dikritis dan dikritik.

******************8***************************************************

Persepsi sayaa terhadap LHDN khusus untuk cawangan Teluk Intan kini berubah. Rupa-rupanya LHDN Teluk Intan ni jabatan kerajaan yang paling berdisiplin berbanding jabatan kerajaan lain di sini. Strict sungguh, memang tak ada yang boleh senang-senang makan gaji buta.

Peace.

Monday, November 21, 2011

Minah Saja

Makanya, hari pertama kerja di Lembaga Hasil Dalam Negeri apa kerja yang aku buat? Duduk saja dan jadilah aku minah saja bersama 52 lagiminah dan mamat saja yang lain. Seriously, memang terlalu bosan sebab taklmat skop kerja cuma pengarah je yang tahu. Dia pulak pergi dengar taklimat hari ni. Nampak tak betapa membuang masa dan wang rakyat untuk bayar kami-kami ni? 8 jam duduk melangut untuk tunggu pukul 5 lepas tu cabut. Gaji jalan.

Ini kali pertama aku merasa pengalaman "gaji buta". Memang tak produktif., tapi apa boleh buat. Kepala kerajaan yang nak macam ni, ambik kau.
You can't give up the fight.



Tuesday, November 15, 2011

Done.

Done. I've said it, handed it (the resignation letter). Of course their reaction was clearly well...as I've expected. Kak Paiz has been a real supporter and all this actually happens  because she's the one who initiated the 'spark'. And that Ryan Goh'blok' of course...more than agree fairly because he will join my decision in just a few weeks from now.

And there, kak Rowina will be on her own. My teacher, my friend, my sister for 11 hours a day.

O'm gonna miss the sound of those machine. By the way , I broke another needle and successfully bend another needle's holder for the second time. Oh yeah. Way to go Bell, a very kind way to bid farewell. =.='

Irony. I bought an envelop to hold my resignation letter from the shop I'm working with and handed it back to the owner.

Sunday, November 13, 2011

For real...

Alhamdulillah... All praise to Almighty God.
I make the cut for the part time job (which only for four months). And once again I thank God because this job needs me to travel a lot. So there you go I don't have fix office hour schedule. 

Now, the problem is how to tell my current employer? With only a week time for me to prepare everything...And to honest I kinda feel belong to that placealready.

But Bell, life must go on.Chances don't wait. I've been through many rejection and now it is my time!

Thursday, October 20, 2011

Carribean Blue.

My favorite Enya's, the Carribean Blue. Kinda suit my adventurous spirit:)


I'm thinking of buying a new compact camera....
Can I call Canon G12 a compact camera?
They are quite bulky, can't fit 'em in my pocket.
But the function is almost like DSLR.
To be continue....

Saturday, October 15, 2011

Hap hap and away~

Eh dah lamaa tak update blog rupanya...patutlah macam kehilangan sesuatu :D
Hari ni hari Sabtu kan, akukerja.. ni baru je balik.
Penat sangat tapi bila aku fikir balik bila lagi aku nak rasa susah macam ni? Lepas ni kalau dah dapat kerja yang duduk mengadap komputer guna otak lagi lah parah.
Jadi, lalui sajalah hari-hari dengan redho dan ikhlas.
Oh ye, semalam aku beli buku novel. Terbitan PTS, judulnya Ma Yan, ditulis oleh Sanie B. Kuncoro.
Murah je RM16 tapi ceritanya menusuk tepat dalam diri sendiri.
Seolah-olah cerita tu tengah menyindir aku yang selalu sangat mengeluh bila kena buat kerja yang macam kerja kuli ni.
Manusia...macam inilah.
Perlu selalu ada yang menegur baru tersedar.
Buku novel ni jugak mengingatkan aku pada filem Iran judulnya 'Baran'.
Baran tu maksudnya hujan dlam bahasa Parsi.
Selalunya bila badan aku dah mula rasa sakit sebab buat kerja berat, aku cuba ingat balik scene bila Baran(watak utama filem ni)  kena buat kerja lagi teruk daripada aku semata-mata untuk beli makanan.
Tapi aku?
Aku bukannya kena kerja untuk mencari sesuap nasi pun.
Kerja ni saja2 je sebab bosan duduk rumah tak buat apa.
Dah la buat kerja dalam bilik yang ada pendingin hawa.
=.=''

Update #2
Kawan aku si Pineh bukan nama sebenar InsyaAllah akan diijabakabul 23 Disember tahun ni.
Aku rasa...gembira untuk dia dan..berat...dan ermmm..pilu...dan..sedih...dan  haihh
Biasalah kalau dah rapat sangat macam adik-beradik macam inilah jadinya.
Moralnya jangan kawan rapat sangat hehe


Sekian hapdet terbaru daripada saya. Oh ya saya dah grad pada 21 September lalu. It just a date to be remember anyway wasn't that big but I made it big which kinda annoy me sometimes heh! Harap bersabar dengan aku ni.

Friday, September 16, 2011

Aku bagai hilang punca bila diri diuji
Sedangkan Habibullah itu menanggung ujian yang tidak terperi aku
Lalu wahai hati,
Di mana kamu letak sabar yang indah itu?
Wahai hati,
Jasad bersalut tanah busuk itu rapuh,
Satu hari bakal ke tanah juga,
Lalu wahai hati ingatkah lagi hidup ini tiada erti jika tidak diuji,
Di mana janjimu?
Peliharalah,
Wahai hati,
Bertenanglah,
Kembali kepada Tuhanmu dengan ridha dan di ridhainya.
Bersabarlah wahai hati.

Tuesday, September 6, 2011

I remember singing only the "ta ley ya ley" part as a achild. I still think the 80's produce far better musics than nowadays.

Wednesday, August 31, 2011

Because I'm stronger.

Will I be strong enough to work on the third day of Eid? Honestly, I felt tired. Tired of working, eating, travelling (though it's very near). But hey Bell, remember our promise?please think of other people who is suffering. I'm way too lucky, way too healthy, too wealthy.

So so stop whining.

A gift from God

This year Eid was a little bit cinfusing since the baby moon haven't been sighted yet any some part of the world. Anyway,sooner or later people will celebrate Eid =. I personally feels sad as the holy month of Ramadhan has come to an end. How is everybody's Ramadhan? Was it good? Mine was awesome! It's proven that Allah will lightthe burden of people who fast.

As for Syawal, I don't have new cloth since my mum have to finish sewing her customer's first. Why not buying the ready made? Sigh...if you readers are my personal friends I'm sure you'll understand my annoyance with shopping especially in huge crowd. I'll get dizzy at once. No joke.

In the end, I end up wearing last year cloth :)  

To all readers (eventhough I always doubt about putting an 's' here)  have a blessed Syawal and happy Eid! 

And not to forget, HAPPY INDEPENDENCE DAY MALAYSIA!

Tuesday, August 16, 2011

Satisfaction

I think it really does not matter what job you are doing, no matter how tiring, how hard, how tedious butby the time you smile with satisfaction over what you have done or learnt, you know it was all worth it. 

I am very much satisfied today with what I've learnt and over my job. Many good things happen in less than 11 hours today. And I know I have to thank Allah for today. Oh ya today's is my 17th day of working lol :D

How's your  day?  Wishing you readers have the best day in your everyday. Let's tarawikh!

Sunday, August 14, 2011

Happy birthday The Talking Words!

It was actually belated birthday because I officially started this blog on the 9th of Ramadhan last year. So far, I'm happy though not actually satisfied with the numbers of entries posted. But at least some of the entries does brings  good message and help readers in many ways. Thank you for reading! 

By the way, I'm working for almost like 3 weeks now at a book shop. But my job is to handle the embroidery machines. The task looks easy but very dangerous. I call it the fingers eater because a few years ago a finger does got stuck between the needles, as my boss said. 

I solely hopes my salary for doing this odd job can pay for my concocation fees. 

Anyway, life's good so far. I'll try to keep posting updates. Thanks again for reading :)

Happy Ramadhan everyone.

Tuesday, August 9, 2011

Pengemis Buta & Rasulullah S.A.W

SEMOGA BERMANFAAT


Di sudut pasar Madinah ada seorang pengemis Yahudi buta yang setiap
harinya
selalu berkata kepada setiap orang yang mendekatinya,
Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu
pembohong,
dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya maka kalian akan
dipengaruhinya.

Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan
makanan,
dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang
dibawanya
kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahwa yang
menyuapinya
itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari
sampai beliau wafat.

Setelah wafatnya Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan
makanan setiap
pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari sahabat terdekat
Rasulullah SAW yakni
Abubakar RA berkunjung ke rumah anaknya Aisyah RA yang tidak lain tidak
bukan merupakan
isteri Rasulullah SAW dan beliau bertanya kepada anaknya itu,Anakku,
adakah kebiasaan
kekasihku yang belum aku kerjakan?

Aisyah RA menjawab,Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan
hampir tidak ada
satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja.
Apakah Itu?, tanya Abubakar RA.
Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan
membawakan
makanan untuk
seorang pengemis Yahudi buta yang ada disana, kata Aisyah RA.

Keesokan harinya Abubakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk
diberikan kepada
pengemis itu. Abubakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan
itu kepadanya.
Ketika Abubakar RA mulai menyuapinya, sipengemis marah sambil menghardik,
Siapakah kamu?
Abubakar RA menjawab,Aku orang yang biasa (mendatangi engkau).
Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku, bantah si
pengemis
buta itu.

Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak
susah mulut ini mengunyah.
Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku,
tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut,
setelah itu ia berikan padaku, pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abubakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata
kepada pengemis itu,
Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah
seorang
dari sahabatnya,
orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW.

Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar penjelasan Abubakar
RA, dan kemudian berkata,
Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya,
ia tidak pernah memarahiku sedikitpun,
ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia....


Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abubakar RA
saat itu juga
dan sejak hari itu menjadi muslim.

Nah, wahai saudaraku, bisakah kita meneladani kemuliaan akhlaq Rasulullah
SAW?
Atau adakah setidaknya niatan untuk meneladani beliau?
Beliau adalah ahsanul akhlaq, semulia-mulia akhlaq.

Kalaupun tidak bisa kita meneladani beliau seratus persen, alangkah
baiknya kita berusaha
meneladani sedikit demi sedikit, kita mulai dari apa yang kita sanggup
melakukannya.

Sebarkanlah riwayat ini ke sebanyak orang apabila kamu mencintai
Rasulullahmu...

Sadaqah Jariah salah satu dari nya mudah dilakukan, pahalanya?
MasyaAllah....macam meter taxi...jalan terus.


Sadaqah Jariah - Kebajikan yang tak berakhir.

1. Berikan al-Quran pada seseorang, dan setiap dibaca, Anda mendapatkan
hasanah.

2. Sumbangkan kursi roda ke RS dan setiap orang sakit menggunakannya, Anda
dapat hasanah.

4. Bantu pendidikan seorang anak.

5. Ajarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan do'a itu, Anda dapat
hasanah.

6. Bagi CD Quran atau Do'a.

7. Terlibat dalam pembangunan sebuah mesjid.

8. Tempatkan pendingin air di tempat umum.

9. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang berlindung
dibawahnya, Anda dapat hasanah.

10. Bagikan email ini dengan orang lain. Jika seseorang menjalankan salah
satu dari hal diatas,
Anda dapat hasanah sampai hari Qiamat.

Aminnnnnn...

Monday, July 25, 2011

Saksikanlah Tuhanku...sesungguhnya aku telah berusaha.
Mungkin masih beum cukup dimataMu,
Tapi setakat ini, itu yang mampu aku berikan.
Maka Tuhanku, aku kini hanya mampu bertawakkal dan berdoa padaMu.
Peluklah mimpi-mimpiku.

Friday, July 15, 2011

Penafian satu kebenaran: Berkata benarlah walaupun pahit

Aku yakin semua kawanku sibuk mengejar impian masing-masing, sibuk dengan perantauan masing-masing. 

Tetapi, adakah persahabatan memang akan kendur kerana jarak? Aku yakin inti persahabatam memang tidak akan rosak. Tetapi jarak dan tempat tidak berdusta, berpisah secara fizikal memang mampu meregangkan keintiman persahabatan kerana tidak lagi disiram pertemuan, gurau senda dan diskusi.

Bagi aku kami kini bagaikan pendekar kuil Shaolin yang baru turun dari gunung dan tersebar ke pelbagai penjuru mata angin bagi mengejar impian dan menjalankan misi hidup masing-masing. Entah bila kami akan bertemu lagi.

Mungkin inilah yang dimaksudkan oleh syair Imam Syafie', "Merantaulah, kau akan dapat pengganti kerabat dan kawan. Bahkan Imam Syafie' menyuruh kita meninggalkan tempat lama, tempat kita hidup selesa menuju tempat yang penuh tanda tanya: tanah perantauan.

Sumber dari kata-kata nukilan A Fuadi - Ranah 3 Warna. 

Man jadda wa jadda!

Friday, July 8, 2011

Baru balik dari merayap..again. Blog terabai, FB kena tinggal, emel tak balas, mesej di telefon pun tak dapat nak terima. Tak sangka hostel Restu USM tu tak dapat line satu bar pun. Dah lah berpenunggu, seram kawan aku dibuatnya.Kawan aku lah seram, aku tak hehe. Tapi masa naik tingkat 9 malam tu memang dah berdiri dah bulu tengkuk den.

Oh ya aku pergi Penang sebab ada bengkel penulisan skrip. Yang mengajar kami En. Martias Ali. Kesimpulannya? Jangan pandang rendah pada penulis skrip. Susah ooo nak buat. Tak ada skrip, pengarah tak ada, pelakon tak ada, penerbit lagi la...

Tuesday, June 21, 2011

My favorite Eva Cassidy's rendition



Somewhere over there will be waiting the dreams that you dream. Will always be remembered, Aisyah Yusuf...1996.

Monday, June 20, 2011

SOURCE from allmydreaming.tumblr


IF HAPPY LITTLE BLUE BIRDS FLY, ABOVE THE RAINBOW WHY, OH WHY CAN'T I?


Rompakan tidak bersenjata dan penyesalan perompaknya

Buat kali pertamanya, aku rasa bersalah amat. Aku rasa sangat berdosa. Ini kali pertama aku merasa berdosa ketika membaca. Ini kali pertama aku merasa sangat berdosa ketika membaca e-book. Buku eletronik yang percuma, hanya perlu menunggu dalam kadar 10 minit kurang atau lebih untuk siap dimuat turun. Membaca cerita yang baru dimuat turun tadi buat aku merasa berdosa kerana telah melakukan rompakan atas karyanya. Karya master piece yang harganya di pasaran buku Malaysia bukan setanding RM28 tapi sebenarnya tiada sepeser mahupun setrillion ringgit yang setanding dengan karya ini. Pengamatan bertahun-tahun si penulis sejak dari kecilnya membawa ke dewasa ini mungkin salah satu faktor kenapa aku merasa seperti si penjenayah Josh Soros yang menggelapkan nilai matawang dunia, malah mungkin seperti Adolf  Hitler yang membunuh tidak kurang 6 juta umat Yahudi itu.  Ahh maafkan aku. Esok aku bersumpah, akan cari bukunya yang asli di pekan.

Thursday, June 16, 2011

Misconception



Almost half way through reading the newly arrived novel  Not Without My Daughter. And from this point I can clearly see one of the many why the non Moslem especially the American hate Islam and Moslem so much. For me, they confused between the religion and the people of the religion whom came from various background and customs and tradition. I am truly sorry and at the same time feels hurt to when there are people who have been abused brutally by the moslem who think they have the authority to do so in the name of Islam. Trust me, I am a moslem and I detest their wrong behavior.. Islam never teach the devoteed to do wrongful things. As the matter of fact, the prophet Muhammad will be very angry and I'm sure will never approve such ugly behavior like what the husband of Betty Mahmoody did to her. 

Things like that happens because their tradition (at the time) were too conservative and worst, too fanatic. I blame it on the people, the doer to be exact. Because I believe there still some kind people who actually use their brain to sort out what is right and what is wrong according to the Koran not CUSTOM and TRADITION. 

The story of struggling mother who will do anything to always be with her child in a inter-culture marriage is actually still happening. And I only hope and wish for inter-culture or inter-race marriage couples to stay together and bridge the understanding between each other's culture. For the sake of the child, for the sake of love.


Tuesday, June 14, 2011

Stories and adventures

I have big grin over my face today. The post guy finally came with my ordered novel. But before I get my hands on Betty Mahmoud's , I'll like to take a few adventures with the Secret Seven. I have a jolly good time reading it and reminisce childhood memory with the their adventures.

Enid Blyton's is always an old time favourite author of mine. I'm sure yours too!

Around the world

My deepest empathy to all earthquake's victims in Christchurch,New Zealand and Sumatera, Indonesia.

Sunday, June 12, 2011

Sung Bong Choi from Korea's Got Talent sing Nella Fantasia

Sung-bong Choi, a 22-year-old manual worker, knocked the judges' socks off with his amazing voice on "Korea's Got Talent." But before that, his story made them (and us) cry - a lot.

"I just want to be like a normal person," Choi said. He doesn't think he sings very well, but when he does, he feels like a different person. You see, Choi was left in an orphanage when he was 3 years old and ran away when he was 5 after being beaten. He sold gum and energy drinks on the streets of Korea to survive. "I slept on the stairs or public toilet for 10 years like a dayfly."

Now Choi hopes to be able to go to school and continue singing.

After telling his sad yet remarkable story, he belted out some powerful vocals, and wowed everyone.

"I just want to give you a hug," says one of the judges with tears in her eyes.

He obviously made it through to the next round, and is being regarded as the next Susan Boyle.

He is singing Nella Fantasia originally sang by Sarah Brightman music by Ennio Morricone. I'm sure many people know the song, it's beautiful isn't it?


Here's the lyric in Italian:
Nella fantasia io vedo un mondo giusto,
Lì tutti vivono in pace e in onestà.
Io sogno d'anime che sono sempre libere,
Come le nuvole che volano,
Pien' d'umanità in fondo all'anima.

Nella fantasia io vedo un mondo chiaro,
Lì anche la notte è meno oscura.
Io sogno d'anime che sono sempre libere,
Come le nuvole che volano.

Nella fantasia esiste un vento caldo,
Che soffia sulle città, come amico.
Io sogno d'anime che sono sempre libere,
Come le nuvole che volano,
Pien' d'umanità in fondo all'anima.

Back from hiatus

Finally! I've finished reading a 722 pages novel writter by Habiburrahman El Shirazy, an Indonesian author. The novel's title is Bumi Cinta. Phew! that explain the hiatus :) It's a very good novel, written with delicious words for one hungry soul. The words like literally talks. I don't think I have to explain what's the novel all about since it is reviewed widely on internet. Go search for it hungry people!Up next, Not Without My Daughter written by Betty Mahmoody. But have to wait for the post guy since I bought online from somebody. Hurry Mr Post guy!

I actually have a hard time typing this entry. My fingers hurt from setting up my book shelve yesterday. But it worth it. Managed to get everything done in one hour without anybody to assist. Who said girls can't do carpentry on their own? :D

Anyhow, school holiday for Malaysian schoolers is almost over with only a day left. Tomorrow everything will be back to busy and endless periods of learning new thing in school. The weather also has become cooler, we have more rain nowadays, thanks to Almighty God.

Friday, June 10, 2011

The talking words

A Muslim scholar once said in his famous book of wisdom, 

"Every morning a default man will ask himself what will he do today. But an excellent man will ask, what will God do to him today."

Thursday, June 9, 2011

Wo hen xiang ni men ~


I miss these faces. I miss doing this face. I miss the time we have this party in lab. I miss you dear BATIans.

Tuesday, June 7, 2011

Mother in the Dream 12 years old Monglian boy sing

A 12-year-old Mongolian boy- Uudam (乌达木 Wudamu in Chinese) who lost his parents at the age of 8 in a road accident singing the song-"Mother in the Dream" (梦中的额吉) to his mother at heaven. He seldom talk about his story but when he miss his mother, he will sing this song. Besides, he always dream about his mother, sitting beside him.

The song is in Mongolian, therefore, not everyone can understand the lyrics. However, his singing touched every judges and audiences in the hall without the understanding of the lyrics. He sang out all his love and though to his mother.

A touching song, performed by a boy who got a sad story behind, a voice comes from far Mongolia sending his though to his mother at heaven. A great performance by a 12-year-old boy! He got an interesting and beautiful dream which is to invent a kind of ink that just need a drop to drop on the ground, the whole world will cover with green grass. one more thing to add, his mother wished to see his singing on the stage when she was alive.







This Mongolian boy really...touched me. Deep down. 

Monday, June 6, 2011

Kepada : Diriku sendiri

Wahai diriku,

Ingat lagikah kamu kali pertama kamu nekadkan hati untuk satu azam itu? Azam yang telah banyak sekali mengubah diri baik fizikal, mental malah jiwamu. Ya, kamu pasti ingat bukan? Azam yang ini. Azam yang kamu tanam 5 bulan yang lalu. 

Wahai diriku, 
Tidakkah kamu berasa bertuah hari ini kerana Allah telah mengilhamkan azam itu dulu? Bersyukurlah wahai diriku, kerana kamu telah berjaya mengubah nasibmu. Kamu berjaya menjunjung ilmu dan mencintainya dengan ikhlas. Bukan kerana nilai gred yang jadi rebutan ramai. Kamu berjaya tepis itu. Lihat sendiri hasilnya hari ini. 

Wahai diriku,
Jangan pernah menyesal kerana tiada pernah azam ini terlintas dibenakmu sejak dulu. Tiada apa yang terlambat selagi nyawa belum sampai di hujung kerongkong. Ingatlah wahai diriku, bekerjalah seolah-olah kamu akan hidup selama 1000 tahun, beribadatlah seolah-olah kamu akan mati esok. Menuntut ilmu itu ibadah, lalu bermimpilah, kejarlah, dan lepaskan dirimu. Bertebaranlah di atas bumi Tuhan ini. 

Wahai diriku,
Ingat lagikah kamu saat kamu dalam kesempitan 4 bulan dahulu? Ya, yang ini. Saat itu Mesir sedang berevolusi, sedang bangkit dalam penuh kepayahan. Dan pada masa yang sama juga Allah turunkan ujian demi ujian untukmu, untuk kita. Ingatkah kamu wahai diriku? Betapa kamu rasa dekat amat dengan Allah, seolah-olah Dia sentiasa memegang tanganmu dan memimpinmu agar bangun lawan kesempitan itu. Oleh itu, bersabarlah diriku, dengan kesempitan hari esok. Jangan harus kamu lupa hikmahnya, I get to be tough on myself. Berkeraslah dengan dirimu.

Wahai diriku,
Manisnya hari ini berkat pahit sepanjang 6 bulan lalu seakan sudah cukup untuk buat dirimu berbangga. Ya, kamu patut bangga, tapi ingat janji kita. Ingat impianmu. Jaga janjimu. Wahai semester akhir tahun ketiga, kamu yang terbaik setakat ini. Terima kasih atas segala-galanya. Akan aku kenang sepak terajang serta belai lembutmu untuk pedoman hari esok.

Daripada,
Dirimu.

My photography blog

I've set up a new blog where I'll post my film's pictures collection. Everything is taken using analogue camera and various type of film like negative, slide and black and white. Feel free to view my amateur pictures. 

Here the link to Bellisima Analogue.

Safe and easy

I want to sail away from the safe harbor. 
People around me would say things like,
"Just be a teacher, it's easier." "Work with the gov. They'll guarantee you better retirement plan." and some even say this famous line, "Get married. Habis cerita." 
But my dear people, I'm not that girl.
I don't have this 'easy and safe' future in me.
I don't want it even if I have the chance.
Someday you'll understand.
Above all, sorry mom and dad, sorry I can't pay you yet.
Someday you'll understand.
In Allah's embrace I pray you will have the most luxurious life in heaven and comfy life in earth.
Sorry I can't give you that now.
I may sail through the rough sea someday. 
Maybe I'll made it.
Maybe not.
Someday I'll come back and make you proud.
With Allah's will.
Someday.

Sunday, June 5, 2011

Kesal

Saya menulis bukan untuk membalas dendam kerana tiada dendam bagi pihak saya.
Saya menulis kerana ingin melahirkan kekesalan.
Kesal atas sikap encik yang TIDAK PROFESIONAL.
Kepada En. Azhar, pegawai di pejabat Jabatan Pertahanan Awan (JPA) daerah Baling, saya tidak menghargai sikap tidak profesianal encik.
Meskipun saya belum bergraduasi ketika ini, cuma lepasan universiti, budak hingusan  tapi saya berpegang pada etika.
Sekian terima kasih.

Friday, May 27, 2011

Godbye home

I have approximately 2 hours before I leave home. For work. Yes, I got a job, albeit only for 3 months. But that's better than just sit at home doing nothing. Actually it's a little chaotic at the moment since I got his job offer only yesterday, that's not even 24 hours yet.

My lecturer called if I'm interested being a translator at Civil Defense Department (Jabatan Pertahanan Awam) in Baling, Kedah. How can I say no, right? That place is ...well, a lil bit under-develop but hey lets just try make the best of it. 

So today I will go to Taiping first to a friend's house because she's got the job too (thanks to Dr A), and from there we'll go to Baling this Saturday for interview-chit-chating session, and start working on Monday. Phew~ wish me all the best. Not sure if I can get in touch with you bloggers, have to wait and see. 

p/s what on earth am I'm going to translate with that JPA?

Wednesday, May 25, 2011

Last goodbye



 Mum just giveaway my favourite kitten to her friend's son. And there you have it...watery eyes.

.
.

Tuesday, May 24, 2011

Looks like we've made it afterall


Graduation status: Pass. But of course graduation is one, a fun thing. Two have I not consider the not-fun-thing. Can you guess? Well, debt. 



Thank you much for ruining our fun sigh. But of course, I'm being very sensible at the moment. Without the loan, there's no way I can live peacefully during the studies. Anyway, I don't wanna be the cow tied to debt master. So let just work for money (of course to pay the debt) and pleasure and experience.

Pre-graduation blue is already in the air even though the full academic result is not out yet. So, let's walk the blues.

Kinda true, the lyrics I mean. It will happen somehow. But honestly guys, you are all my friends for real. For real. 
 
See you girls this September, at the place where it all started and soon ended. USM. I'll forever miss BATI class of 2011 .

Sunday, May 22, 2011

Thursday, May 19, 2011

What's new at home?

Alhamdulillah, I am safe and sound finally at home.
Haven't finish unpackhing yet.
Major reason is because I believe I won't be long at home.
So, back to title, what;s new?
:First, I have 3 cute kittens.
Second, the big frig. has gone. Yep gone, to the dump site.
Thanks to my worth-for-nothing brother.
It's a long story but the frig. is gone in the end.
Third, my other brother get into my ex-high school .
And, got into the same class, taught by the same teacher who have been teaching me before.
Fourth, I am now at home jobless.
Who soever know any vacant job please let me know.
I prefer working outdoors rather than office works, but, hey I don't mind at all doing any of them.
Cause I need to get out of the house so bad.
What else new?
We'll see in about a week from now.
'Till then.
xoxo
almutarjimah.

Tuesday, May 17, 2011

Sumo Lake

Have anyone here ever watch the Swan Lake?
I mean the ballet performance.
They were so graceful wasn't it?
But today, I stumble upon this funny video on vimeo.com
Still about the swan lake but with a little bit of twist (I mean a lot).
Here I present you the Sumo Lake.
Enjoy!


Sumo Lake from Panic Productions on Vimeo.

A rapid re-telling of the story of "Swan Lake", rapidly animated by Greg Holfeld using only the traditional tools of paper, pencils and coffee. Shortlisted for Tropfest 2011. For more info about the film, please visit sumolake.blogspot.com/​

Monday, May 16, 2011

Thank you educators

For all the ABC
For every 123
For the melodious  ,二,三
For the fine ا، با، تا
...thank you cikgu, teacher, ustaz, 老师.

 Couldn't count your blessings.

Sunday, May 15, 2011

Reminiscing

So I have finished school.
Yaayyy.
And my other half say... T_T
In time like this, we usually will smile thinking back at our old old time.
Like my sociolinguistics' class.
I love that class.
The teacher is interesting, the subject was awesome.
And when I think back about it, I cannot forget this one little figure.
Audrey Hepburn.
Why?
Well my teacher is a fan of her from the film My Fair Lady.
And now I'm in the club too.
I'm loving Eliza Doolittle!
Since May 5th is Hepburn's birthday,
here you go a piece of memory of her to remind me how beautiful varsity's life is.

munroes:

Happy Birthday Audrey Hepburn!

via munrose

Saturday, May 14, 2011

Penang Hill

 Went to Penang Hill last week since they've re-open the new train trip early this month.
The new coach is comfy, air-conditioned and of course much more speedy than the old one.
Penang Hill is about more or less 2000 feet above the sea level (I think).
So, they offer us Penang's best viewing site.
I've once again become Allah's number one fan of His beautiful and amazing creation.
The plant was great, the air was much more soothing than the air-con.
Talking about plant and stuff,
I have no idea what was their name,
Screw me I know.
Albeit, they're very pretty as any highland flower can be.
Subhanallah.











Life guide - To identify and to cure/ avoid black magic

Ni nota yang sempat dicatatkan dari kelas Ustazah Dr Fatma El-Zahra. Beliau bercakap mengenai sihir. Sambungan dari kelas beliau sebelum ini.
Dr. Fatma amanahkan anak murid dia untuk sampaikan kepada kaum keluarga dan sahabat handai. So, I want to share this knowledge to you all, since kita pun terdedah dengan perbuatan sihir ni setiap hari.

Sihir ni perbuatan jin dan syaitan, dan daripada manusia yang mahu merosakkan orang lain sbb dengki, sakit hati, cemburu etc. Manusia ni pegi kat tukang sihir or what we know as bomoh or pawang. Tukang sihir ni guna khidmat jin dan syaitan provided that tukang sihir ni buat sesuatu balik untuk jin/syaitan ni. Contohnya, jin/syaitan ni suruh tukang sihir ni kencing pada Al_Quran, baru dia mahu berkhidmat dengan tukang sihir ni.
imej jelmaan jinimej jelmaan jin

 

Bagaimana kita nak tahu orang yang kita ‘minta tolong’ tu adalah tukang sihir?

  1. Bomoh ni akan minta barang seperti gambar, songkok, kain pelikat/kain batik, asam limau, telur dan juga tarikh lahir.
  2. Bomoh ni akan minta binatang ‘pelik’ like ayam hitam ke, kambing putih kedan lain-lain
  3. Mereka baca Quran dengan cara yang pelik, terlalu laju dan tidak jelas sebutannya.. Sebenarnya mereka mencampuradukkan/ menterbalikkan ayat-ayat Al-Quran dan masukkan nama jin/syaitan di antara ayat-ayat yang dibaca tu.
  4. Penampilan diri yang kotor, kuku kotor, pakaian bau busuk. Tidak mencerminkan perwatakan orang yang mengamalkan Islam. Akibat orang cari tukang sihir - telah kufur kepada Rasulullah. Sebab cara ini menunjukkan anda percaya mereka ni dan perbuatan ini HARAM! Malah Rasulullah telah berkata cuma Allah saja yang tahu tentang ilmu ghaib,

Bagaimana kita tahu kena sihir?

  1. Susah tidur waktu malam
  2. Suka ketawa sendiri
  3. Tak suka mandi
  4. Suka makan banyak. Actually makan for two - sendiri + jin!!
  5. Suka duduk dalam bilik air lama-lama.
  6. Fasih bercakap dalam bahasa asing secara tiba-tiba!

Bagaimana Hendak Mencegah Sihir?

1.  Bacalah 3x selepas solat subuh dan 3x selepas maghrib -lafaz dengan kuat, bukan dalam hati.
“Maasyaa Allahukaana wamaalam yasyaklam yakun Walaa haulawala quwata illabillahi ‘aliiyil ‘azhiim”
Maksudnya: Apa yang Tuhan kehendaki akan berlaku. Apa yang Tuhan tidak restui tidak akan berlaku. Tidak ada upaya mel ain kan kehendak Allah.
  • Bacalah secara lafaz, jangan baca di hati
  • Agar jin/syaitan lari dari rumah kita. Imagine rumah yang tiada syaitan dan jin, tiada perasaan marah, takdelah asyik nak gaduh sesama ahli keluarga betul tak?
  • Sometimes when you have a bad fall, or when your kids suddenly fall, don’t just laugh it off. Cepat -cepat baca 3 Qul dan ayat di atas dan gosok badan. Jin tak akan masuk dalam badan.
2. Turut perintah Allah.
Antaranya: Mandi hadas besar as soon as haid kering. Do not wait after 1 day baru nak mandi hadas. Sometimes kita suka melengahkan mandi hadas ni. Same goes to junub. Kita dikelilingi syaitan! Jangan masak/sediakan sarapan pagi dalam keadaan junub! Bahaya!

3. Lebihkan zikir.
  • Ayatul Kursi - mengiringi tiap waktu solat fardhu
  • Surah Al Baqarah - baca di rumah 1 hari, 3 hari syaitan tak masuk rumah. Baca sebagai wirid harian ayat 285 yang bermula dari “Aamanarasul. …”
  • Doa Rasulullah untuk tiap perbuatan seperti doa masuk tandas, keluar tandas, menghadap cermin, doa makan ect.
Note! : “Arasy” atau tempat syaitan rehat is the lubang najis. Jangan duduk lama di situ. Dah habis ‘bisnes’ keluar la.. ubah tabiat suka baca suratkhabar or majalah dalam jamban! Also, do not sing in tandas! Jin can also attack thru mirror. Oleh itu protect yourself by reciting the doa menghadap cermin.
4. Jangan bagi anak-anak keluar waktu maghrib. Jin dan syaitan byk di taman-taman, halaman rumah, padang . So, always know where your kids are bila masuk waktu maghrib. Kita suka buang sampah waktu maghrib. Time to change!
5. Seelok-eloknya ada tamar di rumah, especially tamar dari Mekah or Madinah. Jin dan syaitan tak suka tamar dari Mekah dan Madinah.
  • Makan 7 biji tamar Ajwa atau tamar dari Madinah tiap pagi.
6. Tiap malam sebelum tidur dan tiap pagi baca 3 Qul, tiup ke tangan dan sapu seluruh tubuh. Boleh baca dan niatkan sebagai zikir bila datang haid.
7. Sebaik-baiknya usaha untuk mencari tempat sihir dan buangnya. Ayat khas untuk mencari tempat sihir - surah Al-Kauthar.
8. Muhasabah diri, bertaubat dan banyak beristighfar. Gangguan might be from your own doings.

Mencegah dan Berubat Orang kena Sihir

1. Letakkan tangan di tempat yang sakit di tubuh dan baca:
  • Bismillaahi (3x)
  • A ‘uudzu bi ‘iizzatillaahi waqudrotihi min syarrimaa ajidu wa uhaadziru
Ertinya: Dengan menyebut nama Allah. Saya berlindung dengan kekuasaan Allah dan ketentuanNya dari kejahatan sakit yang saya rasakan dan saya khuatirkan.
2. Bacalah ayat di atas 7 kali.
3. Kemudian baca doa:  ”Allahumma robbannaasi adzhibil baksa. Isyfi antasysyaafii laasyaifaa-aillaa syifaa uka. Syifaa-an laa yughaadiru saqomaa”
Ertinya: Ya Allah, Tuhan manusia, lenyapkankanlah penyakit ini. Sembuhkanlah, Engkau jualah Tuhan yang menyembuhkan penyakit yang tiada kesembuhan melain kan kesembuhanMu. Dengan kesembuhan yang tiada ditambah penyakit lagi.

 

Merawat Orang yang Kena Sihir

1. Ambil 7 helai daun bidara (daun ini diguna buat mandi mayat- jin takut daun bidara!), dan ditumbuk atau digiling is most prefered. It is a symbolic action to hancurkan perbuatan jin. Sambil giling daun-daun bidara ini, baca:
  • Ayatul Kursi
  • Al-Kafirun ( Qulya ayyuhal kafiruun..)
  • Qul ~ Ahad
  • Qul ~ Falaq
  • Qul ~ Naas
  • Surah Yunus ayat 81
  • Surah A’Raf ayat 120-121
  • Surah Thaahaa ayat 69 mulai “Wala yuflinu…”
2. Campurkan daun yang telah digiling tadi dalam baldi yang dipenuhi air yang boleh diminum.
3. Ambil 3 sudu air tadi untuk beri pesakit minum.
4. Selebihnya dibuat mandi. Do it masa masuk waktu maghrib.
5. Ulangi selama 41 hari. Buat 41 hari berturut-turut lagi bagus. Tapi kalau nak selang sehari dua baru ulang pun boleh gak tapi jangan sampai seminggu gap…tak menjadilah! Kalau tak sembuh juga, ulangi 41 hari lagi (could be a strong sihir).
Another method is the ‘dry way’.  That is, tak payah mandi, but baca terus pada pesakit sambil sapu kepala dia.


Sekian, Wallahu a’lam. Semoga ada manfaatnya.

Sumber: Dari kiriman emel. Maaf bahasanya rojak.

Thursday, May 12, 2011

Wednesday, May 11, 2011

Black and white #1

Phew I know it took me like forever to finally develop my first black and white rolls of film.
But, the internet connection is killing me.
So I only managed to upload the first two pictures.

Pictures taken with Fujica st605n
Loaded with Fomapan 100 balack and white
Enjoy the grain!


R U N

picture taken from XOXO

Salah satu sebab kenapa saya hormat orang Jepun

Naoto Kan enggan terima gaji PM sehingga krisis nuklear selesai

2011/05/10

TOKYO: Naoto Kan berkata, beliau tidak akan mengambil gajinya sebagai perdana menteri Jepun sehingga krisis loji jana kuasa nuklear Fukushima, kesan daripada tsunami selesai. 

Bagaimanapun, beliau akan mengambil gajinya sebagai wakil rakyat.“Bersama-sama dengan operator loji itu, Syarikat Tenaga Elektrik Tokyo (TEPCO), kerajaan turut memikul tanggungjawab kesan daripada kemalangan nuklear selepas pentadbirannya meneruskan dasar tenaga nuklear,” katanya di sini, sebentar tadi.“Sebagai pemimpin yang bertanggungjawab melaksanakan dasar itu, saya meminta maaf kepada semua pihak. Keputusan tidak mengambil elaun tahunan perdana menteri bermula Jun depan dan sehingga kita dapat lihat jalan penyelesaian kepada insiden nuklear,” katanya. - AFP 


Sumber daripada Berita Harian 

Saturday, May 7, 2011

Escape

source from risforruth

One day I'll leave, flee and escape.

Unexplainable

I am psyc. sick.
I hate my teen-age because I've suffered a lot.
And those people never understand me.


And now...
I am awfully hurt again.
Because they never try to understand me.


I really want to face them
But I'm afraid
I will loose myself
And do things I wasn't suppose to do.


So all I can do right now is...
Run.


Don't find me.

Friday, May 6, 2011

When You Leave The Earth


ABOUT THIS PROJECT

When You Leave The Earth is going to be short film about two sisters who retreat to a house in the woods to mourn the death of their mother. It will be a quiet, beautiful, sad film, and an honest, emotional depiction of the thoughts and fears we have concerning the mortality of the women in our own lives. We want to capture the loss these characters feel. To show the grief, emotions, questions, quiet moments, and ultimately see them finding strength in the fact that life is all around, in nature, other people, and in oneself.

Actual sisters will portray the sisters in the film and the entire crew will be female. The goal of the production is to create a finished film that reflects the intimate emotional experiences of everyone involved.

The cast and crew will spend a week in a cabin, gathering scenes, many that are planned, and some that will have to be discovered.

The money raised will go to renting the cabin, food for the crew, art & costumes, and post production needs, such as Post Sound, DVD pressing.

We are blessed to be working with very talented people!:

Wednesday, May 4, 2011

39-18-33

Siapa boleh teka dengan tepat 39-18-33 tu saiz badan siapa?
Kenapa ada juga orang boleh kata,
"Alangkah seronoknya kalau dapat badan macam tu."
Aku bajet yang kata macam tu tak belajar matematik kot.
Atau pun dia keliru ukuran inci, milimeter dengan centimeter.

OK lah, 
Tak payah lah korang pening kepala fikir saiz badan siapa.
30-18-33 itu saiz badan fantasi patung Barbie.
Aku cuma nak cakap saiz badan ni memang mengarut.
Tak percaya?
Tengok gambar di bawah ni.

thedailywhat:

Barbie IRL of the Day: People talk and talk about how unrealistic Barbie’s 39-18-33 measurements would be if she were a real live girl. Hamilton College student Galia Slayen took the talk a step further and actually built a real life-size Barbie.
Slayen, who dressed her 6-foot-tall Barbie doll in a size 00 skirt she wore during her battle with anorexia, says she created the model to get people taking about eating disorders, but doesn’t blame her illness on the plastic icon’s distorted proportions alone.
“She’s one small factor, an environmental factor,” Slayen told TODAY.com. “I’m blond and blue-eyed and I figured that was what I was supposed to look like. She was my idol. It impacted the way I looked at myself.”
[huffpo / msnbc / dlisted.]

Macam inilah rupa Barbie kalau dia betul-betul wujud.
Sangat tidak realistik betul tak?

Perempuan yang berdiri di sebelah patung tu namanya Galia Slayen,
Dia lah yang bina patung ni.
Galia ni dulu bekas pesakit anoreksia
Skirt denim pada patung tu dulu dia pernah pakai 
Kalau nak tahu, saiz skirt tu 00

Jadi pada perempuan dan juga jejaka sekalian
Janganlah dok gila sangat nak badan kurus kering
Dapat penyakit je nanti.


Austen's view of the day

“The more I see of the world, the more am I dissatisfied with it; and every day confirms my belief of the inconsistency of all human characters, and of the little dependence that can be placed on the appearance of merit or sense”. 
(Elizabeth Bennet, Pride and prejudice)

“The more I see of the world, the more am I dissatisfied with it; and every day confirms my belief of the inconsistency of all human characters, and of the little dependence that can be placed on the appearance of merit or sense”.
(Elizabeth Bennet, Pride and prejudice)

Tuesday, May 3, 2011

Blog review session - Kebun Malay-Kadazan girls

I still remember how I landed on her blog last year I think. 
I googled 'kebun australia' under blog's section.
I clicked on her blog and...
...voila my eyes became wide open.
There's too many greens and I (my eyes) fall in love with the blog at the very moment.

The reason why I googled such keywords is because
I was having quite a hard time.
Dealing with assignments and fussy peoples grew me tired.
So, i decided to look for something 'green'




Another reason is because
I terribly miss home.
I live in a small quiet village,
and my mom loves gardening so much that I can't remember how many times snakes choose our cozy yard to change their skin.
Man...that always gives me a shiver.

Anyhow my heart grew fonder of her blog day by day (hey these sound cheesy isn't it?)
So now let me introduce you to the blog owner.
Actually I have no idea what's her real name.
But I respect her like a big sister.
She is happily married and a mother to two very cute boys.
Currently live in Adelaide, Aussie
She is a Malay-Kadazan girl,
And...she has a very beautiful and bountiful garden of flowers and veggies.



Seeing her garden-blog always inspire me to blog about my mom's plants.
It just that I know very few about gardening he he he.
So, if you feel you are a 'green person', 

The pictures wasn't mine. Everything is taken from her blog. Please visit if you're interested in gardening.

Seni Multiexposure 2

Cuci mata ok.
Aku tembak guna kamera Holga K200NM
Pelurunya pulak filem Fujichrome Sensia 200

Enjoy :)

Jalan atas jalan

Mimpi dalam mimpi
Jiwa-jiwa hijau

Sentuh, Dengar, Lihat & Senyum

Lena dalam lena

Monday, May 2, 2011

Seni multiexposure

Mendedahkan pelbagai imej dalam satu frame yang sama macam gambar kat bawah ni bagi aku perlukan kreativiti dan pemikiran bebas.
Apa maksudnya tu?
Kalau ikut pale otak aku ni,
Bila kau dah guna apa-apa saja kamera lomo,
Tak usah fikir lagi-lagi untuk orang baru (macam aku ni lah)
Bila hati kata":ambil gambar subjek tu!" 
Apa tunggu lagi?

Halakan kamera dan 'klik' saja.

Cuma bila dah boring main klik tanpa fikir,
Korang bolehlah asah bakat atau bagi tajam sikit otak korang tu
Sebab kena fikir #1 Apa yang kau nak dalam satu frame
#2 Tengok warna apa yang terlibat takut nanti ada yang 'makan warna '
Makan warna maksudnya subjek yang diingini tenggelam dekat belakang sebab warna lain (contohnya putih) dah makan warna tu.
#3 JIMAT!! Ingat filem murah ke? So sebelum 'tembak' fikir la dulu ye.




Untuk dapat imej macam gambar di atas ni,
Mula-mula ambil dulu gambar bungan tu dengan rumput,
Kemudian, aktifkan butang multi-exposure,
Ambil pula gambar satu je bunga,
tapi secara dekat.
Disebabkan kamera Holga K200nm ni berkous tetap so, gambar bunga sekuntum tu tak berapa jelas.
Jangan lupa halakan kamera ke atas supaya nampak langit/awan.
Motifnya sekarang kita nak langit/awan yang cerah tu makan gambar rumput.

Marilah bersama-sama membangunkan industri perfileman eh kamera filem Malaysia! :)

Life plan vol. 2

Working overseas.
$ is number two
All I really want is experience
That's it

My friends and I always dreaming,
That someday we'll work in New Zeland,
Picking apples XD
Mind you,
We're serious

I know it sounds funny
albeit at the same time sounds FUN.
But yeah of course I knew well
We have to at least save some money to go there.

And one more thing
this time for sure I want to learn the subject I really want to know more about.
No more hanky panky a.k.a close-eyed while choosing courses

Sunday, May 1, 2011

Servis menterjemah

Apa aku nak buat lepas habis final exam?
Aku nak chow keluar dari rumah secepat yang mungkin.
Tak mau ah duduk lama-lama.
Bukan bontot aku je yang panas,
Mak abah aku sekali yang panas hati panas badan tengok aku bermalasan kat rumah.
So, mulai sekarang marilah anda semua...
Aku nak bagitahu sikit...
Aku dengan ini membuka servis /perkhidmatan
Menterjemah apa-apa sahaja jenis teks dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu.
Harga macam biasa boleh runding. 

Kalau perlukan servis menyunting teks BM atau BI pun boleh,
Proof reader pun boleh
Eh semua bolehlah
Hehe bukan semua, yang berkaitan dengan penulisan sahaja ya.

....

Sebenarnya aku ada banyak benda dan topik nak tulis kat blog ni.
Tapi bila aku dah buka blog terus blank.
Apakah???

Thursday, April 28, 2011

[Share] Reaksi syaitan bila anda baca al-Quran


Kongsi2.. jgn simpan sorang2 sbb dengar cakap setan 

1)Ketika anda membawa Al-Quran, respon syaitan ialah biasa-biasa saja…tengok je..
2)Ketika anda membukanya, syaitan mulai curiga.
3)Ketika anda membacanya, dia resah dan gelisah.

4)Ketika anda memahaminya, dia mula terkejang-kejang
5)Ketika anda mengamalkan Al-Quran dlm kehidupan setiap hari. Dia stroke. …………
Teruskan membaca Al-Quran & mengamalkannya agar syaitan terus stroke .
Ketika anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya. Syaitan kata “jgn SEBARKAN, kerana ia tidak penting langsung !”
SEBAR2KAN LAH~~ Jangan dengar bisikan syaitan. Klik like jika anda pengguna FB.

Wallahualam..

Wednesday, April 27, 2011

This time for REAL





'Nikmat Tuhan yang mana lagi hendak engkau dustakan.'
>.< marah pada diri sendiri sebab tak cukup bersyukur selama ni.

Tuesday, April 26, 2011

Susahnya menjadi seorang perempuan

Aku rasa (secara peribadi) perempuan paling banyak ujian.

Perempuan selalu diuji Allah.
Masa zaman jahiliah dulu orang anggap perempuan cuma 'alat' 
Perempuan ditindas, hina, murah, 
Bila Islam datang nilai perempuan melambung naik.
Tapi bila dah lama-lama,
Datang pulak rungutan lain.

Kan dah kata tadi,
Perempuan paling banyak diuji.
Antaranya,
Aurat,
Kena pakai tudung,
Baju seluar kena labuh,
Hanya suami berhak tentukan perceraian,
Lelaki boleh kahwin 4 perempuan tak boleh,
Isteri wajib patuh pada suami,
Tak boleh nak make-up lebih-lebih,
Tak boleh pakai baju bergaya macam Tyra Banks,
Setiap bulan terpaksa tanggung sakit premenstrual [berguling-guling tahan sakit T__T]
Kena usung anak dalam perut 9 bulan,
Lepas penat usung 9 bulan kena tahan sakit bersalin pulak,
Macam-macam lagi lah!
Betul tak?

Alhamdulillah,
Ada yang tahan, sabar dan yakin 
Ada juga yang tentang habis-habis 

Tapi pada aku,
Ini semua ujian 
Hak perempuan di dunia mungkin tak sebebas lelaki,
Tapi ini semua ujian.
Mesti ada yang kata tak rasa boleh lah cakap,
Tapi kita lahir sebagai perempuan kena kuat walaupun zahirnya lemah.
Ada yang kata Allah tak adil,
Allah yang lahirkan perempuan dengan perasaan ingin berhias cantik-cantik,
Jadi apa salah aku nak tunjuk kecantikan demi kepuasan diri sendiri?

Aku cuma boleh cakap,
Ini semua ujian.
Tipulah kalau kata tak ada seorang perempuan pun yang tak nak berhias cantik in public,
Mesti ada,
Tapi ingat,
Itu semua ujian.
Ujian kita berat tak macam lelaki,
Mungkin nampak remeh,
Tapi hakikatnya Allah sayang kita lebih dari apa pun.
Kenapa?
Sebab kita perempuan.

Daripada aku yang bukan lulusan agama, syariah dan yang sewaktu dengannya.