Friday, December 31, 2010

Behave yourself



Hari ni aku belajar sesuatu tentang human behaviour. Kita sedih kalau kawan kita dapat gred rendah atau gagal dalam exam, tapi kita lagi sedih kalau kawan kita dapat gred yang lagi tinggi daripada kita. Hehe walaupun macam kelakar bunyinya tapi inilah bunyinya.

sumber gambar: stockphotopro.com

Thursday, December 30, 2010

Kim Soo Han Moo

kim su-han-mu guh-bu-ki-wa du-ru-mi sam-chun-kab-ja-dong-bang-sak chi-chi-ka-po sa-li-sa-li saen-ta wuh-li-wuh-li  sae-bu-li-kang mu-du-sael-la gu-ruum-ee huh-li-kae-een dam-byuh-lak suh-sang-won go-yang-ee ba-duk-ee-nun dol-dol-ee
 

김수한무 (金 壽限無 : 김은 성이고 목숨에 한계가 없다는 뜻)
Kim Soo-han-moo : it’s Hanja literally means  surname ‘Kim’, ‘Age-is-Infinite’.
거북이와 두루미 : 십장생중 오래 사는 넘들이죠
Keo-bu-gi-wa du-ru-mi: the tortoise and the crane (bird, not machine), 2 of the traditional 10 symbols of longevity.
삼천갑자 동방삭 : 옛날 중국에 三千甲子(180000년)를 살았던 동방삭이라는 사람이 있었데요
Sam-cheon-gab-ja Dong Bang Sak: long time ago, there lived a guy called Dong Bang Sak in China. He lived for sam-cheon-gab-ja = 3000 x 60 = 180000 years.
치치카포 : 아프리카 어디서 오래산사람 이름
Chi-chi-ga-po: name of somebody who lived a long life somewhere in Africa *lol*
사리사리센타, 워리워리,새프리카 : 모두 전설속 오래살았다고함
Sarisarisaenta, Woriwori, Saepeurika: names of legendary people who lived a long life *rofl*
무두셀라 : 성경에 나오는 인물 969세 까지 살았다고 전해짐
Moo-doo-sael-la : konglish for Methuselah, who lived for 969 years, according to the Bible’s Genesis 5:27
구름이 : 구름이 오래사는 존재 / 므드셀라가 오래살았다고 하지만 구름은 전세계의 하늘을 날아다니니 더 오래 살지 않는가..
gu-reum-yi: ‘clouds’, ‘cos they symbolise a never-ending existence; in a way, lives longer than Methuselah ^^; thus it’s better to be a cloud than Methuselah
허리케인 : 구름을 날려버림 / 그 구름도 허리케인이 불면 쫒겨 가니 허리케인이 더 쎄다
heo-ri-kae-in: konglish for ‘hurricane’, shows the meaninglessness of clouds’ existence if they can be blown away by hurricanes, thus it’s better to be a hurricane than a cloud.
담벼락 : 허리케인에도 무너지지 않음 / 그러나 그 강한 허리케인도 담이 있으면 막혀버리니 담벼락이 더 쎄다 할수 있다
dam-byo-rak: ‘wall’, showing the meaninglessness of a hurricane if you stay intact despite being blown, thus it’s better to be a wall than a hurricane.
서생원에 : 담벼락에 구멍을 뚫어 담벼락을 무너뜨림 / 그러나 그 담벼락도 서생원(쥐)가 갉아서 구멍을 낼 수 있으니 쥐가 더 쎄다..
seo-saeng-won-ae: ‘mouse’. Drills holes in wall, causing weakened wall to collapse in a hurricane, thus… it’s better to be a mouse than a wall.
고양이 : 서생원의 천적은 당근 고양이
go-yang-yi: ‘cat’. (You get the drift)
바둑이는 : 고양이의 천적, 개
ba-duk-yi-neun: ‘dog’
돌돌이 : 개 이름..
Doldolri : doggie’s name..



kredit to kjtdramasblogged

Wednesday, December 29, 2010

Apa jenis manusia aku ni?

Aku ni masih tak cukup caring,

Malam Ahad lepas aku naik bas dengan sorang nenek ni. Dia nak turun kat Taman Tun Sardon.Dia duduk seat belakang selang dua kerusi dari aku. Masa tu aku tak tahu dia tertidur. Bila bas dah lepas dari T.T.Sardon aku hairan kenapa nenek tu tak turun lagi. Tapi tak tahu kenapa aku tak toleh belakang dan tengok nenek tu. Aku buat-buat tak tahu.

Masa bas dah sampai dekat Bukit Gambir aku turun, still...aku tak sampai hati nak toleh belakang. Masa tu baru nenek tu terjaga. Dan ayat terakhir yang aku dengar dari nenek tu "Taman Tun Sardon..." sebelum pintu bas tertutup.

Sungguh! Aku rasa akulah orang yang paling tak guna masa tu. Sungguh!

Akhir ul Yaum

Gambaran Hari Qiamat

 Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

 Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha P erkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

 Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

 Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

 Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

 Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

 Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

 Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

 Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

 Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

 Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

 - P emimpin yang adil.

 - Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

 - Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

 - Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

 - Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

 - Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

 - Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

 Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. P ertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

 Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

 Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

 Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

 Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

 Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

 Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

 Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

 Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

 Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

 Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

 Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

 Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

 Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

 - Meringankan penderitaan makhluk di P adang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

 - Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

 - Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)


 Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

 Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

 Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

 Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. P ustaka Nasional Singapura 2004.


 Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:  Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat.  Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

 Sedekah/amal jariahnya.

 Doa anak²nya yang soleh.

 Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

sumber: Amar Sufi

Tuesday, December 28, 2010

Kasih sayangNya

KeampunanNya melebihi kemurkaanNya...

...walau seribu kali makhluk ciptaanNya berbuat dosa, asalkan dia mahu bertaubat Dia pasti akan memberi seribu pengampunanNya.

Sunday, November 28, 2010

Just crapping

Should I tell her that I gave it up because of her?
That 'sister' that I'm talking about before
She's actually a friend of mine and not like what my friend's assume
I have another blog that I purposely planned to shut it down but in the end I just lock it for privacy.
And this blog too supposedly to be a secret.
Honestly, I like to write my heart out on this blog but..in the end I let the cat out of the bag and let certain people know the existence of my new blog.

About the older blog that I gave up on?
Well...you know girls...
They always have this very soft spot that I myself as a girl feel completely lost.
Anyway, I told that friend of mine about this blog and she is hiding her anger :)
I'm not suppose to laugh I know but the thing is I gave up the older blog because of her.
Haizz I don't understand my own species.

Oh ya, I'm home now, and it is totally a bliss.


p/s writing in English doesn't make me less Malay.

Friday, November 26, 2010

Let's just live


I am now packing for semester break. And with Allah's will I hope I reach home in one piece tomorrow evening. Tomorrow's journey will be the last time I ever going back home for semester break as a bachelor student for I am now in my final year. Kinda sad thinking that I will be leaving this way of life that has become a routine for almost like 3 years now.

Of course I have one more semester to go but...yeah...still...it's kinda gloomy inside. Plus, I went through this whole 5 month alone without a roommate. It's very cool at first, I could do anything you name it laughing my lungs out, rolling on the floor laughing, burping loudly, singing with high pitch, not turning off the light at night, and even fart anytime I wanted to. But, I'm just a mere mortal. I do get lonely sometimes, I'm less motivated, sigh~ it just that I really need 'the push' to make me jump of the cliff and do things better especially with my studies.

This is life. I had mine going on this way, you had yours rolling on  the way it planned to be by the Almighty. So let just chase the life the will lead us to the other life (it is quite covert isn't it?)

When we know how to die, we know how to live.

See you next semester USM.

source: sunnypapico

Thursday, November 25, 2010

Impian butaku

Saya selalu berkata pada diri saya, 
Calon suami saya mesti sempurna, muslim sejati yang taat akan perintah Allah, mampu mengimamkan solat saya dan anak-anak, pandai mentartil Quran.
Tapi, bila saya fikir balik dan cermin diri sendiri,

Siapalah saya untuk meminta seorang suami yang perfect,sedangkan diri banyak cacat cela.

Siapalah saya untuk meminta seorang suami yang mampu imamkan solat, sedangkan diri sendiri solat banyak tertinggal.

Siapalah saya untuk meminta seorang suami yang mampu mengajar anak mengaji, sedangkan diri sendiri gagap menghabiskan sepotong ayat dalam al-quran.

sunny.papico flickr

Monday, November 22, 2010

Tumblog it!

I think I've mistreated my blog like a tumblr nowadays.

Hehe Yeah, I reblogged everything I like.

Sunday, November 21, 2010

Aku penumpang paling bertuah

Kala laut sunyi hebat melambung ombak benci
Teroleng-oleng sampan kecil mengayuh cari daratan
Angin jangan hembus pergi tenang ini
Aku cuma penumpang menumpang damai lautmu
Cuba lari menjauh desir ribut cebis hati
Cuba tutup mata membutakan kejamnya dunia

Demi umurku bersumpah
Aku penumpang paling bertuah
Punya sampan kecil tapi kuat menongkah langkah
Walau compang camping bertampal gam rekahnya
Walau layar cuma sehelai sejadah buruk hadiah dari Tuhanku

Malam bawa pergi matahariku
Siang bawa pergi bulanku
Penumpang buta tanpa cahaya
Meraba-raba di lautan belantara
Turun naik tinggi gunung ombak
Terkapai-kapai cari capai tangan Hidayahnya

Titis hujan tengkujuh ini menghanyut pergi lukisan mimpi
Dingin hembus nafas sang Murabbi bagai tanda aku dikasihi
Moga doa empati penumpang ini bisa terus menerobos hati Ilahi

Walau sesak sempit penjara sampan dilautan sunyi
Walau kencang angin tidak sayang padaku
Walau dikhianati bintang penunjuk jalan ini
Aku rela walau disimbah asid caci
Kerna aku penumpang sejati cuba cari titik sujud kasih Rabbul Izzati

Demi umurku bersumpah

Monday, November 15, 2010

C I N T A

perempuan yg suci adlh perempuan yg di jga oleh Allah,tdk sdikitpn Allah m'bnarkn mana2 leleki m'nyentuh dirinya wlaupn hatinya.ttpi andai kte bgelumung dgn cinta lelaki,di mana Allah untk mjaga kte?Allah sperti mlepaskn kte kpd manusia yg lbh byk mgecewakn kte,jika Allah dtgkn kesedaran dlm diri supaya meningalkn cinta seorg lelaki,bmakna Allah mahu ambil kte untuk dijaganya kembali..

Percaya tak insan yang post ayat ni di FB dulu pernah dicop jalang. Tapi sekarang dia antara muslimah terbaik untuk aku jadikan contoh. 
Hidayah Allah tu hanya untuk orang yang terpilih.

Saturday, November 13, 2010

10 kelebihan coca cola



"Setiap hari selasa ngan rabu aku mesti minum air coke nie lepas training rugbi. Memang sedap air nie. Sedap giler! korunk pun mesti ade yg suke air nie. Sama ada korunk tau atau x, sebenarnya air coke nie ade 10 'kebaikan' yg x disangka-sangka. Aku dpt bende nie dari emel yg member aku bagi. Ape lagi!!

" Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.

Di dalam kebanyakan negeri di US , kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan 2 gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalanraya apabila berlaku kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team. Cuba tanya Plus Ronda atau Polis Lebuhraya, adakah mereka guna? Anda di rumah diharap dapat mencuba kajian ini :

1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!

2. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh tak?

3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang!

4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.

5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi berperisa coke.

7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/ melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap.Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin cam jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal!

8. Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti suka ni!
Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis.
Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki,[ bukan lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti dilengkapi dengan tanda amaran "Bahan Kimia Bahaya" atau"Bahan Penghakis : bahaya". Lori tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori tu dihakis. . Tolong jangan letak/parking kereta berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat.


9. Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh...mesti buat overhaul ni!

10. Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntah

Kenapa Orang Yahudi Tak Minum Coke dan Pepsi

Disampaikan oleh seorang sahabat.....Assalamualaikum kengkawan... last weekend, ada ustazah usrah kami beritahu... masa dia belajar kat. mesir dulu, dia punya lecturer ada cerita... dulu ada sorang mamat yahudi ni datang egypt to study the muslims' lifestyle kat sana setelah serangan secara fizikal ke atas umat Islam tak berjaya. dianak carik jalan untuk serang cara lain. tapi Alhamdulillah, dia telah diberi hidayah semasa dia dok study umat Islam kat mesir tu. dia beritahu lecturer ustazah ni, one of the things the jews do untuk hapuskan keturunan umat Islam is to produce coca cola & pepsi yang di  dalamnya ada chemical to retard the reproduction organs for both men &  women. menurut mamat tu, kat israel tak ada jual coke & pepsi sbb diorg tahu apa kandungan kat dalamnya and since jew is agama  keturunan, diorg tak nak le mandul! kalau korang pernah terima  forwarded email pasal bertapa  
cidicnya coke tu sampai boleh dissolve tulang & gigi (calcium containing compounds) and boleh buat cuci
toilet! and for ladies, kalau minum coke boleh cause menstruation if you're a wee bit late. so kalau minum banyak & atthat time baru lekat  zuriat, ada chances keguguran le, kan ? Therefore, untuk kemakmuran umat Islam & untuk kesihatan & untuk tak support jewish companies,

Masih tidak pasti kesahihan artikel ini, namun jika ia benar bayangkan apabila ia masuk kedalam perut kita, bertambah sihatkah kita.. jika tidak benar pun lebih baik menjauhi, bukan kerana kesihatan sahaja malah untuk agama kita..

Thursday, November 11, 2010

Pagi





Pagi di Minden

7 sunnah Rasulullah SAW


Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:



Pertama: tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.


Kedua: membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.


Ketiga: jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.


Keempat: jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.


Kelima: jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.


Keenam: jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.


Ketujuh: amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.


Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.

Sumber: Mujahidah Izz

Monday, November 8, 2010

Bone rattling is here.


So this is it. 
Let's do this till the last drop of ink.
Gambatteh kudasai minna san.
Ikuzo!!

Sunday, November 7, 2010

Farewell

Time flew.
Pic. taken during Ramadhan

People come and go. But that's what life is. We meet and we say goodbye. We say goodbye and we meet again. I always believe in this. We're going to meet again. So, there's nothing to be sad about.

I hate to say goodbye, so let just be together at heart.

 p/s keep it sparkles.

Saturday, November 6, 2010

.,;

Pelik. Biasanya tiap kali musim study week aku paling rajin update blog. Sehari mesti tulis at least 2 entri. Tapi la ni tak tau la kenapa sikit punya malas nak menaip.

Exam mula 9 hb ni, hari selasa. Sosiolinguistik.

~~ ikuzo!!!

Thursday, October 28, 2010

Pergi

Dalam sekelip mata, tanpa kita jangka, kita boleh hilang semuanya dengan ketentuan Allah. Kita mungkin hilang harta, hilang seluruh ahli keluarga.

...dan kita yang masih di sini hanya mampu teruskan hidup dan ambil iktibar. Entah bila sampai pula waktu kita...

ayah alang, mak lang, abg ezet...  tabahlah kak mimi. (cakap memang senang)...

Sebatang kara, kalau aku entah macam mana nak hadapi semua.

Wednesday, October 27, 2010

Tinggalkan solat?

Orang yang meninggalkan solat lebihbesar 
dosanya dibandingkan dengan orang yang 
membakar 70 buah Al-Quran,membunuh 70 nabi 
dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Kaabah.
Peringatan untuk diri aku sendiri.

Pergi

Seorang demi seorang pergi...
Semuanya kerana Dia panggil pulang...
Pulang ke pangkuan abadi...
Kamu anak istimewa...
Pada mata mereka tersimpan sejuta kata yang tidak terucap dengan lidah
Kamu anak istimewa, anak seribu tuah, seribu rahmat.

Ayep...semoga Ayep bahagia di sana. Ayep dah tak payah tanggung sakit, kat sana Ayep dah boleh jalan, boleh lari2, boleh main apa-apa je yang Ayep tak boleh buat masa kat dunia dulu. Ayep sekarang dah boleh cakap, boleh ketawa dengan kawan baru, dengan malaikat, dengan Allah. Walaupun ibu, ayah, yong, kakak, abang dan husna dah tak ada dengan Ayep, satu hari nanti kita jumpa lagi...

Kakak harap Ayep ingat lagi dengan kakak di sana nanti.

Monday, October 25, 2010

A atau B ?

Saya nak buat kaji selidik sikit. 2 hari lepas saya dah install intensedebate iaitu software untuk letak komen yang baru. Benda tu sebenarnya untuk medahkan saya balas komen satu-satu. Tapi...kalau blogger yang nak komen tak ada akaun intense atau wordpress korang kena daftar nama, email dengan website dulu. Agak leceh kan.

Jadi, saya nak minta pendapat. Hampa rasa lagi senang komen guna comment form blogspot atau intensedebate?

(a) blogspot



(b) intense debate




(A) atau (B)?
Jawapan ditangan anda.

Sunday, October 24, 2010

Kami Bukan Saudagar Dongeng

 Kami kembali lagi ~ kalau sebelum ini, kami buat majlis sambutan hari raya dengan pesta musim luruh, kali ini  kami buat jualan amal pula. Alhamdulillah projek amal ni dapat sambutan hangat daripada warga USM terutama pelajar Terjemahan & Interpretasi (BATI) sendiri.

Semua barang terpakai yang dijual kami kumpul daripada pelajar BATI, pensyarah dan staf PPIK. Terima kasih minnasan! Semoga keluarga BATI semakin kaya ^^ dan yang penting hubungan sesama kita semakin erat.









Sweetest couple err friend.
YB Sivaneswari.   




Saudagar paling hebat

Kami bukan saudagar dongeng.

Syaitan yang bersembunyi dalam Al Fatihah

 Mungkin sesetengah orang menganggap Surah Al-Fatihah adalah perkara yang remeh.Tetapi sesungguhnya,demi Allah,jika kita tersilap sebut akan membawa kepada maksud yang lain.Hati-hati!Maksud yang lain di sini adalah bermaksud membawa kepada kita menyebut nama-nama syaitan yang terkutuk!

NAMA-NAMA SYAITAN(nama yang tulisannya ditebalkan)

1.DULILAH (bila dibaca tanpa sabdu/syaddah pada huruf 'LAM') sepatutnyaDULILLAH


2.HIRROB (bila dibaca dengan sabdu/syaddah pada huruf 'RO') sepatutnya HIROB


3.KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu/syaddah pada huruf 'YA') sepatutnya  KIYAU

4.KANNAK (bila dibaca dengan sabdu/syaddah pada huruf 'NUN') sepatutnya KANAK

5.IYA (bila dibaca tanpa sabdu/syaddah pada huruf 'YA') sepatutnya IYYA

6.KANNAS (bila dibaca dengan sabdu/syaddah pada huruf 'NUN') sepatutnya KANAS

PERLU DIAMBIL PERHATIAN! - BOLEH MURTAD TANPA KITA SEDARI !!!
Pada ayat ke-5,jika dibaca dengan " iya kanak budu wa iya kanas ta 'in "
 membawa maksud : KepadaMU MATAHARI kami SEMBAH


-(jika membaca IYA,tidak membaca IYYA-IYYA adalah bacaan yang betul)
-IYA membawa maksud MATAHARI,jika membaca IYYA,KepadaMu Allah kami sembah

Pada ayat ke-5 juga,jika membaca "....wa iyya kanus ta 'in "
membawa maksud : dan kepadaMu ALLAH kami INGKAR


-Jika dibaca IYYA kepada IYA juga membawa maksud MATAHARI .
Contohnya : ".....wa iya kanas ta 'in" bermaksud - " .... dan kepadaMu MATAHARI Kami meminta PERTOLONGAN "

-Jika membaca " ....wa iya kanus ta 'in " bermaksud - " .....dan kepadaMU MATAHARI kami INGKAR "
-KANUS membawa maksud kami INGKAR

-bacaan yang betul KANAS - membawa maksud "Kami meminta pertolongan"
-bacaan yang salah : KANUS-INGKAR , KANNAS-NAMA SYAITAN

<<<BACAAN YG BETUL : IYYA KANAK BUDU WA IYYA KANAS TA'IN>>>

7.SIROTHOLLAZI.....seeloknya dibaca dengan satu nafas adalah lebih baik.Jika nafas pendek,boleh berhenti tetapi boleh berhenti pada SIROTHOLLAZI NA AN AM TA ALAIHIM...<STOP>pas2 sambung sampai AAAMIIIN

8.Pada ayat "SIROTHOLLAZI NA AN AM TA ALAIHIM"-Ramai orang silap membaca pada ayat ini...Ada yang membaca :

-Sirothollazi NA AM AM-Jangan gelak!ada orang yang buat!
-Sirothollazi NA AM AN
-Sirothollazi NA AN AN

"GHAIRIL MAGHDHU BI ALAIHIM WALADHOOOLLIN"-Ramai yang membaca :

-Waladhooolin (huruf 'DHO' dan Huruf 'LAM' Tidak disyaddahkan/sabdu-tidak membawa maksud yang lain tetapi salah dari hukum TAJWID)

Bacaan yang betul Surah Al-Fatihah :

1.BISMILLAH HIRROH MAANIRROHIM
2.ALHAMDULILLAH HIROBBIL 'AALAMIN
3.ARROHMAANIRROHIM
4.MAALIKIYAU MIDDIN
5.IYYA KANAK BUDU WA IYYA KANAS TA'IN
6.IHDINASHIROOTHOL MUSTAQIM
7.SIROOTHOLLADZI NA AN AM TA'ALAIHIM GHAIRIL MAGHDHU BI 'ALAIHIM WALADHOOOOOLLLLINNNNN

Semoga info di atas dapat kita perbaiki dari semasa ke semasa..Untuk lebih info,tanyalah Ustaz/Ustazah yang mengajar Tajwid di kawasan anda.Perlu ingat SOLAT KITA SAH JIKA AL-FATIHAH KITA SAH...Kalau Al-Fatihah tunggang-langgang,solat kita berkemungkinan tidak sah.Semoga kita dapat mengambil iktibar.Wallahu A'lam...

SHARE LAH KEPADA SEMUA KAWAN2 FACEBOOK YANG ANDA KENAL
 BY:Ahmad syafiq Al Azahri

Saturday, October 23, 2010

Ubat hati

Hati, segumpal darah yang dicipta untuk kita yang telah dilengkapi isi-isinya dengan sesuatu yang halus oleh Allah  yang juga Maha Halus (Latif). Disebabkan hati kita sangat halus atau sensitif maka untuk maintainance, hati perlu selalu dibawa pergi overhaul. 

Fitrah manusia memang pelupa, kadang-kadang sesat jalan, berjalan merayau jauh sangat sampai terlupa nak balik rumah. Bila dah lama tak balik rumah, kita jadi penat, tak bermaya, tak ada lagi rasa seronoknya jalan jauh-jauh. Begitu juga dengan hati. 

Hati kita halus, dia tak mungkin dapat bertahan kalau tak dibawa pulang ke rumah sekali sekala. Masa ini lah kita perlu overhaul  hati. Macam mana? Bawa pulang hati kita ke asalnya. Kepada Penciptanya yang Maha Halus.

Overhaul HATI:-
1) Baca Quran dan maknanya
2) Bersolatlah disepertiga malam
3) Berkumpullah dengan orang2 soleh
4) Perbanyakkan berpuasa
5) Zikir 

Saya syorkan zikir salah satu nama Allah iaitu YA LATIF...Banyak khasiatnya untuk hati InshaAllah.

Wednesday, October 20, 2010

Wednesday night fever

Did you remember I wrote I sometimes cry when I had fever?

I have fever.

Now.

Plus, an assignment have to be submit tomorrow.

Mak~

Tuesday, October 19, 2010

What's in the Audio Room?

I usually have 2 hours gap between noon class and 4 o'clock tutorial. So, in order to kill time my friends and I sometimes will come up here to our secret lair...to sleep. Very few students know the existence  of Hamzah Sendut's audio room actually so whenever I went there, the room will always packed with silence. So quiet that nobody will ever notice if you were hiding behind those couches...snoring haha. 

This audio room plays variety of music. You just name it, they have Beethoven, Chopin, P. Ramlee, Ahmad Jais, Backstreetboys etc.So here's a few pictures of the lovely room. 



Stary, stary night~ paint your palette blue and grey ~ lookout on a summer's day~ with eyes that know the darkness in my soul ~


Oldies



Sunday, October 17, 2010

I wonder if you ever...

littlemewhatever of deviantart

Mak,
What are you doing right now? I guess this time around, you were still on your prayer mat. How do you do mom? Have you still sewing? I think you should really gradually reduce them. It must have been hard for you to manage the big house all alone. I'm sorry I can't help you much. I'm a useless daughter huh? can't cook, can't clean, can't sew, can't make you happy.

Mak,
Have you ever by any chance...thinking of me when I'm not at home?
Have you ever by chance crying of me? If so, was it because you miss me? Or...was it because I've hurt your heart?
Have you by any chance miss me?

Mak,
Do you know?
...that I cried everytime I get on the bus to leave home?
...that I cry sometimes when I had my fever?
...that I once wrote a story about you on my blog and I make two reader cried.
...that I was afraid to call you because I hate it when I cry everytime I hear your tender voice?
...that I am crying right now...

Saturday, October 16, 2010

Shawl~ untuk dilelong

Shawl, atau orang putih panggil selendang merupakan sehelai/ sepicis kain yang digunting menjadi bentuk empat tepat supaya boleh dibungkus dikepala. Selendang zaman dulu dengan sekarang of course la banyak bezanya. Gaya selendang dulu panjang corak tak berapa banyak sangat, biasanya corak bunga-bunga. Sekarang dah ada selendang corak abstrak, corak macam sari pun ada.

Sebenarnya, penulis sendiri (uwekk rasa macam tengah tulis makalah akademik) tak pakai shawl sebab rasa macam tak sesuai dengan muka. Nanti muka penulis jadi bulat tak ingat.

Entri ni ada udang disebalik batu sebenarnya...ni mai cik kak, adik manis, kakak manis, abang manis hehe cheq nak promosi shawl yang kawan cheq juai. Shawl yang dia juai ni jenis Paisley custom made ok. Kain beli kat Little India tak tau la semeter berapa huhu yang penting kain berkualiti dan asli. Harga bermula dari RM25 hingga RM28 sahaja.

Berminat? Sila lawati blog beliau Sweetpea by fiena


sweetpeabyfiena.blogspot.com

Chit chat

Osnafotos of Deviant Art

Had a cute conversation with my little brother this morning.

  • Lil Bro: I had a chest pain.
  • Me: Why?
  • Lil Bro: I smoked too much.
  • Me: Dear God, you finally realized. C'mon just quit.
  • Lil Bro: I can't, the pain will kill me even worst.
  • Me: Aaah just chew some gummy.
Moral of the story, Don't smoke.

Thursday, October 14, 2010

Omma~


~ 6 years: Mom knows evrythg! ~ 8 years: Mom knows a lot! ~ 12 years: Mom really doesn't know evrythg! ~ 14years: Mom knows nothing! ~ 16 years: Mom, what mom? ~ 18 years: Mom is outdated! ~ 25 years: Maybe Mom knows! ~ 35 years: Before deciding, let's ask Mom! ~ 45 years: I wonder what Mom thinks! ~ 75 years : I wish Mom was here to ask! I have the BEST MOM IN THE WORLD :)

Wednesday, October 13, 2010

Kaabah in rain.




Gambar-gambar ni buat saya tersenyum dan sayu pada masa yang sama. Moga diberi peluang melihat sendiri.

Taken from 'Untuk Sesama Insan''s blog.