Saturday, March 19, 2011

Sentap

Kejamnya kita bersuka ria tatkala saudara kita dalam bahaya. Rasanya tak perlu kot saya hebahkan lagi tentang kesan radiasi di Jepun yang kini sudah masuk tahap 5 bahayanya. Tahap 5 ! Tahap yang boleh membunuh walaupun masih belum teruk seperti yang berlaku di Chernobyl, Ukraine 25 tahun lepas. 

Saudara seagama sendiri yang tiap hari bertaruh nyawa di Palestin pun kita saya buat tak tahu, kejam sungguh! Baru sekarang perasan, kalau misi bantuan kemanusiaan besar-besaran ke Palestin di boikot tentera Israel baru lah kita saya terhegeh-hegeh semangat cakap "Benci Zionis" "Laknat Israel" dan sebagainya. Lepas dua tiga minggu kita saya pun senyap, cool balik agaknya. Dah tak marah dah dekat Zionis, siap masuk McDonald beli burger Double Prosperity. 

Eh, tapi rasanya tu semua tak kejam lagi kot. Paling kejam bila reaktor nuklear di Jepun di bocor sampai gas tu boleh tersebar satu dunia baru lah kita saya kata, "Oh God." Saya memang kejam kan. 

Sebenarnya, kita saya ni pentingkan diri. Bila ada khabar angin kata benda buruk tu jadi atau akan kat kita baru lah keluar semua singa harimau dari dalam. Kalau tak menyorok belakang iPhone lah jawabnya. 

2 comments:

luna qiszara said...

hurm..tu la biasanya orang x kan pandang kesusahan orang lain..tp dalam kes radiasi ni..semua org dlam dunia ni akan terlibat..radiasi nuklear beb! boleh menyebabkan kanser dan lain2..of la diorang concern kan..sebab takut terkena kat diri sendiri..

kita susah nak pndg kesusahan org lain tp slalu nak org lain pandang kesusahan kita.. :)

almutarjimah said...

:] well said!