Sunday, March 6, 2011

Aku dan Batu

Aku dah belajar bahasa Perancis asas dekat setahun. Tapi belajar melalui internet jelah, hasrat nak belajar secara formal tak kesampaian sebab cikgu tu tak bagi aku ambil sebagai audit. Kecewa sangat masa tu. Teringat dekat kawan-kawan maya yang sama-sama belajar dan ajar aku bahasa Perancis. 

2 bulan lepas ada seorang mamat pakcik dari Perancis ni, namanya Pierre. Dia nak belajar bahasa Melayu, tapi aku tengok bahasa Indonesia dia boleh kira mantap la juga. Tapi dah orang minta tolong ajar bahasa kita sendiri mesti la kita terima kan. Bukan senang orang luar sudi belajar bahasa Melayu. 

Jadi dia pun mula lah perkenalkan diri dalam bahasa Indonesia dia tu, aku pulak pi balas dalam bahasa Perancis aku yang tunggang langgang dengan tanda baca koma ( ' ^) yang hilang entah ke mana. Akhir sekali dia dah nak blah dah , dia cakap panggil dia Batu.

Aku tanya la purquoi? (kenapa) Dia kata Pierre tu kalau diterjemah kedalam bahasa Inggeris maksudnya Stone. Stone tu Batu lah kan. Aku pun dengan pelik dan senyum sengih tulis baiklah Encik Batu, saya sedia membantu anda.

Lagi satu kelakar bila dia nak tulis selamat tinggal@ bye. Orang Indonesia kan suka cakap "Da da~" sebagai ganti untuk bye bye. Encik Batu ni pula dia tulis kat aku,
"Dadah almutarjimah..." 

Aku cuma mampu gelak sorang-sorang depan skrin.

C'est tout pour aujourd'hui. Bonne Journee!!!  yang ni dr haslina ajar.

No comments: