Thursday, October 7, 2010

Harga

Harga...biasanya diletakkan bersama2 dengan barang. Tapi, mungkin ada yang tak sedar kita selalu letak harga pada orang (saya bukan bercakap tentang pemerdagangan manusia). Kenapa?

Kalau kita pergi majlis formal di sekolah misalnya, mesti akan dengar ayat2 seperti:
-..."dijemput Tuan Pengetua untuk memberi penghargaan kepada..."

...haaa perasan tak?

Pengzahiran emosi akan di"harga"kan dalam konteks budaya bahasa Melayu. Jadi saya ulang balik soalan. Kenapa?

Jujurnya...saya pun kurang pasti kenapa. Tapi ini dia hipotesis saya:
#1 Material dilihat atau dinilai tinggi pada kaca mata orang2 Melayu sebab dulu2 sukar untuk kita miliki semuanya. Bukan maksud saya orang Melayu materialistik, tapi material akan dijaga, dihargai (appreciate) sebaik mungkin kerana kita tahu kepayahan untuk memilikinya. Jadi, 'penghargaan' kepada seseorang cukuplah untuk dikiaskan sebagai sesuatu yang amat2 bernilai bukan pada harga, tapi pada tulus hati yang memberi nilainya.


'Harga' kan persahabatan, pertalian dengan nilai dihati anda bukan nilai mata wang poketnya.

No comments: